Spotify er nu 10 – Hvordan har det påvirket musik?

Selvom den svenske streaming-tjeneste ikke kunne være blevet introduceret på markedet i værre tid, har Spotify kunnet ikke blot udholde, men vokse. Nu i ti år ser vi på både det gode og det dårlige, der skyldes platformens tilstedeværelse i musikbranchen.

7. oktober 2008 var ikke den bedste tid til at frigive et forstyrrende nyt produkt. Med en verdensomspændende finanskrise, der blev værre på dagen, afslørede en svensk opstart, der hedder Spotify AB, en ny online platform, der gav øjeblikkelig adgang til et stort bibliotek af sange til abonnenter i Sverige, Storbritannien, Frankrig, Spanien og Norge.

Mens Spotify ikke var den første streamingtjeneste (Rhapsody, en spinoff af Real Networks, lancerede sit produkt i slutningen af ​​2001), er det blevet den dominerende kraft i rummet med en rækkevidde, der strækker sig gennem mindst 65 lande. Det prale af næsten 200 millioner brugere om måneden, hvoraf 86 millioner betaler for premium service. Alle har adgang til mindst 40 millioner sange. (Alle streamingtjenester har adgang til samme universelle katalog.)

Så har Spotify været en kraft for godt? Eller har det ødelagt musik for evigt? Nå, det afhænger.

Den gode (og opmuntrende)
– Spotify har demokratiseret musikforbruget på måder, som ved årtusindskiftet virker lignet magi. Brugere har øjeblikkelig adgang til stort set enhver sang, der nogensinde er optaget, alle med et par pokes på deres telefon. Hele historien om menneskelig musik er nu tilgængelig for alle på efterspørgsel.

– Hvis du har internetadgang, behøver du ikke længere betale for musik. Hvis du kan leve med begrænsningerne i Spotify’s freemium-tier (dvs. nogle få hobbled-funktioner og lejlighedsvis annonce), er alt gratis tilgængeligt.

 3- Spring til det månedlige abonnementsgebyr på $ 9,99, og du kan downloade musik til offline lytning. Den musik forbliver i din besiddelse, så længe du fortsætter med at betale. Ja, du “lejer” musik i stedet for at eje, men adgang kan ofte trumfbesiddelse.

– Musik piratkopiering er faldet fra de niveauer, vi så på toppen af ​​peer-to-peer æra. Ja, 38 procent af forbrugere af online musik stadig stjæler musik (for det meste via noget der hedder stream ripping), men situationen kan være en hel del værre. Streaming er bare for praktisk, for sikker, og for gratis for folk at forstyrre at stjæle musik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *